Domo-kun Cute diary jiwa ranap: Married Life

Tuesday, November 8, 2016

Married Life

Married Life

Ada yg menunggu.
Ada yg bermimpi.
Ada yg berkira kira.
Ada yg punya.
Ada yg masih berjuang.
Ada yg tlah menerima kesannya.

Kita ada pandangan dari sudut berbeza. Jawapan dari segala ada rasa.

Menanti jodoh dari Tuhan.
Mengharap dipermudahkan.
Mohon diberi jalan.
Mohon barakah sepanjang kehidupan.
Mohon ketemu dititian.

Buat yg masih belum siapa punya dan tarikhnya bila. Jgn dijegil xmalu asik bertanya. Bila lagi? Kita tak tahu dia saban hari berdoa dimakbulkan. Kita tak tahu apa takutnya dia pada perkahwinan. Kita tak tahu apa tinggi mimpinya pada perkahwinan. Kitatak tahu apa yg kurang sedang cuba dia cukupkan.

Jangan jadikan perkahwinan satu benchmark utk sekadar lepas dr pertanyaan. Atau sekadar menepis title andartu di genggaman.

Perkahwinan itu satu yg besar. Tanggungjawab. Kasih sayang. Masa. Pengorbanan. Janji. Kesan. Siapa esok sampai mati apa dgn kita.

Cuba tanya, pada mereka yg xsehaluan. Kita tak pakai kasut mereka. Kita tak pikul beban dibahu mereka. Mereka dah cuba. Bagi segalanya untuk kekal memikul janji pada hari akadnya. Masa berlalu. Jalan dah jauh. Sampai kita yg bertahan ada yg berhenti. Tapi, tika kita nekad utk tak lg hidup sama, pandanglah 1000 kali pandang anak anak lahirnya dari hidup kita janji. Kita mungkin tak bahagia. Tapi kita tak pernah tau, mungkin atas perpisahan kita, anak anak kita tak lg rasa kasih syg dr salah satu atau mungkin kedua org tuanya. Sampai mati. Jadi kita yg masih bertanya patut atau tidak. Tengoklah sekali lg anak anak kita. Kalau kita masih terpuruk rasa. Dah tak mampu. Maafkan diri kita kerna dah mengecualikan hak anak kita utk kasih syg kita. Kita tau apa kita rasa. Tapi mgkn kita tak tau apa mereka rasa dari keputusan kita.Klu ada yg kata "jalan dulu jalan aku, baru kau tau" ,maafkan aku meluah rasa dari sudut ini. Maaf. Cuma tak mau ada yg rasa cuma kerana kesilapan kita. Tidak menuding. Cuma dibesarkan dgn menerima takdirnya. Direndahkan jiwa serendah rendahnya dgn segala compang camping depan mata. Diajar syukur cuma dengan satu kasih. Diajar merindu pada yg tak memberi. Doalah utk semua bahagia pada jalan beda.

Buat yg masih bahagia. Teruskan. Juangkan. Pimpin kuat kuat. Peluk. Tenung dlm dlm satu persatu insan insan yg lahir atas cinta kita. Selagi kudrat. Selagi boleh simpan. Juangkan. Tak di dunia , di akhirat dibalas juga. Janji Dia pasti.

Buat yg masih bahagia apa lg merancang utk bahagia. Kalau kurang kasihnya. Lebihkan sygnya. Didik. Didik mereka dgn kerendahan. Biar kurang dimata org, pimpin mereka ke jalan Allah. Tak ada bahagia tanpa agama. Cuma kita culas. Mengingat belum tentu berbuat. Jadi sama beringat.
Harap esok masih ada.

Harap tak ada luka dari kata. Cuma, kita pakai kasut berbeza. Jadi maaf jika lantang berkata. Masih belajar erti hidup.

No comments:

Post a Comment

Domo-kun Cute